120 BPM, film, který rozbuší srdce v rytmu beatů 90. let

120 BPM, film, který rozbuší srdce v rytmu beatů 90. let

Den před Mezinárodním dnem bojem proti AIDS vstoupí do kin nejemotivnější queer snímek letošního roku 120 BPM.  Režisér a scénárista Robin Campillo v něm vykresluje příběh pařížského aktivistického hnutí ACT UP na počátku devadesátých let. Fenomén AIDS, o kterém se příliš nemluví, bývá spojován především s homosexualitou. Největší nebezpečí přitom tkví v neinformovanosti. Film v tempu rytmu beatu 90. let je bystrou reflexí vztahu k aktivismu a intimitě podanou s nevídanou lehkostí, humorem a respektem k životu. Francouzský kandidát na Oscara, držitel Velké ceny poroty Cannes 2017 a vítěz Be2Can 2017 zamíří 30. listopadu do kin.
 
 AIDS si v devadesátých letech vybíralo kruté oběti na životech, přesto aktivisté z hnutí ACT UP bojovali s nezájmem veřejnosti, otupělostí vlád a machinacemi farmaceutických firem. Nováček Nathan se seznamuje s veteránem hnutí Seanem, jehož politický boj je zároveň bojem o život.  Sean je HIV pozitivní a jeho čas se krátí… “V hnutí Act Up nemocní prožívali svou nemoc, ale zároveň ji představovali veřejnosti. Všichni účastníci akcí Act Up věděli, že někdy prostě museli svůj hněv zveličit. V průběhu akce se však tento hněv stal skutečným. Nicméně v určité chvíli člověk přestává hrát svou roli. Když se nemoc stane příliš vážnou, Sean už není schopen hrát. Najednou se toto představení zdá pohoršujícím. Nemoc ho přinutí vrátit se do samoty, kterou mu skupina pomohla překonat,” doplňuje k postavě Seana režisér Robin Campillo.
 
Jakožto gay prožil Robin Campillo celá 80. léta ve strachu z AIDS. Aktivním členem hnutí Act Up se stal počátkem devadesátých let, tj. přibližně 10 let poté, to propukla ve Francii epidemie AIDS. “Od prvního setkání, jehož jsem byl přítomen, na mě hluboce zapůsobila vzrušená aktivita jeho členů v době, kdy byla epidemie na vrcholu,” říká režisér.  Film, jehož titul odkazuje jak k tepu srdce, tak i k dobovému houseovému tepu tanečních klubů, nabízí nekonvenční pohled na členy komunity, kteří se rozhodli „žít politiku v první osobě“. “S Philippem Mangeotem, bývalým členem hnutí Act Up, který se mnou spolupracoval na scénáři, jsme se shodli na tom, že je důležité oživit muzikálnost jednotlivých hlasů a zprostředkovat vášnivost debat, které probíhaly během setkání skupiny. Jakmile jsme dosáhli tuto rovnováhu, nechal jsem postavy, aby se samy zhmotnily, neusiloval jsem o imitaci skutečných lidí. Postavy se tak přirozeně zformovaly mechanismem fungování kolektivu Act Up, aniž by slevily se svých osobitých rysů,” dodává Campillo.
 
 
120 BPM je mimořádně působivý snímek. “Bez jakékoli nostalgie si troufám tvrdit, že je nepředstavitelné přehlédnout obrovskou vášnivost té doby. Film vyjadřuje implicitní smutek nad ztrátou lidí, které jsme obdivovali a milovali, lidí, s nimiž jsme zažívali legraci. Ale ještě více myslím na ty z nás, kteří přežili a nadále neúnavně bojují proti AIDS,” říká Campillo.
 
AIDS DNES V ČR
Protagonisté filmu žijí v době, kdy existuje jenom prevence formou kondomu. Nicméně musí pořád žít se zlověstnou, všudypřítomnou hrozbou HIV epidemie. Od doby, kdy se odehrál příběh vylíčený ve filmu, a dneškem, uplynulo celé čtvrtstoletí. Ve snímku se dá nalézt paralela v boji za dostupnost moderní léčby HIV v předchozích letech se současnou dobou, kdy se aktivisté z České společnosti AIDS pomoc a Domu světla snaží nejvíce ohrožené gay komunitě zpřístupnit PrEP (preexpoziční profylaxe) za finančně dostupných podmínek. PrEP jako preventivní léčba dokáže zabránit přenosu HIV, ale na rozdíl od USA, Francie nebo Anglie, je v České republice velice drahý a lze ho získat jen v Praze a Ústí nad Labem. “Ve filmu vidím paralelu současné společnosti, jejímu nezájmu. I dnes se setkáváme s tím, že jde "JEN" o teplouše, feťáky a migranty. Tehdy se používala jen monoterapie, léky měly řadu vedlejších účinků, brzy vznikala resistence, proto byl velký tlak na vývoj léků. HIV není jen medicínský jev, společnost někam posouvá a jde pak o to, kam….,” říká sexuolog Ivo Procházka, dlouholetý člen České společnosti AIDS pomoc, vedoucí jejich HIV poraden a poradny Domu světla.
 
BIOGRAFIE REŽISÉRA
V Maroku narozený francouzský režisér Robin Campillo se vepsal do povědomí diváků a kritiky nejprve jako (spolu)scenárista a střihač filmů francouzského režiséra Laurenta Canteta (např. drama Mezi zdmi – Zlatá palma 2008). Na poli celovečerního filmu režijně debutoval snímkem Les Revenants (2004), který se stal předlohou stejnojmenné úspěšné televizní série. Campillův druhý film, drama Eastern Boys, získalo v roce 2014 cenu v sekci Horizonty na festivalu v Benátkách. Jeho nejnovější snímek 120 BPM (oceněný letos v Cannes Velkou cenou poroty) pak potvrdil fakt, že Campillo je tvůrce, kterému k plnému filmařskému rozletu pomáhá navýsost osobní zkušenost s tématem a dobou, o nichž vypráví.
 
Francouzský snímek 120 BPM uvede společně do českých kin distribuční společnost Artcam Films a Be2Can Distribution.
 
Kontakt média:
Adéla Brabcová - PR & Marketing
Film Europe, V Jámě 1, 110 00, Praha
adela.brabcova@filmeurope.cz
+420 608 745 485
 

20. 11. 2017